Thursday 20 June 2013

PM Najib Pelakon Politik Terbaik.

Sorry Kawan!! i mahu jaga karier politik.

Pernah orang tua-tua kami berpesan bahawa politik adalah satu seni yang cukup halus. Seni yang tercipta dalam kancah politik kadang-kadang boleh membuatkan kita rasa sangat seronok dan terkadang seni ini juga yang akan makan diri kita kalau ilmu politik dalam diri kita begitu cetek.

Orang tua-tua juga ada berpesan, berhati-hatilah bila kita bercampur dengan orang politik. Mereka ini cukup pandai bermain dengan kata-kata. Seorang politikus yang hebat apabila dia mampu mengubah persepsi manusia dengan hanya menggunakan kata-kata dusta tanpa sebarang bayaran imbuhan kepada manusia yang mahu dipengaruhinya.

"Jangankan janji, lagikan sumpah pun kita belum tentu boleh percaya" kalau melibatkan politikus di Malaysia mahupun di dunia.

Kami tidak nafikan yang Anwar Ibrahim adalah politikus yang hebat jika diambil kriteria lembut lidah daripada tulang. Anwar Ibrahim bila bercakap, seolah-olah dia menggunakan ilmu sihir untuk pengaruhi orang lain.

Objek penulisan kami hari ini bukan berkenaan politikus yang bernama Anwar Ibrahim, tetapi ianya melibatkan orang nombor 1 negara iaitu PM Najib Razak.

Kami tidak tahu di mana kami ingin mulakan untuk menceritakan tentang PM Najib yang telah mengecewakan ramai orang. Bukan sahaja orang UMNO, bahkan banyak pihak yang masih kecewa dengan Najib Razak.

Selepas PRU13 selamat dijalankan, pelbagai pertemuan di atur oleh PM Najib dengan pihak tertentu. Pertemuan itu dilaksanakan kononya bagi menghargai dan menyampaikan ucapan terima kasih kepada semua pihak yang membantu BN menang dalam PRU13.

PM Najib jangan ingat yang hadir dalam pertemuan itu semuanya boleh dibeli dengan hanya ucapan terima kasih dan jamuan hidangan yang enak-enak. Bukan semua yang hadir itu orang yang tidak berduit bahkan mereka lagi mampu untuk makan yang enak-enak diluar dari pertemuan yang PM Najib aturkan.

Kami tidak pernah untuk menafikan bahawa agenda transformasi nasional yang PM Najib cuba bawa baik untuk negara Malaysia. Tetapi PM Najib perlu sedar bahawa ramai pihak sedang memerhati sejauh mana PM Najib Razak berlaku jujur sebagai seorang pemimpan nombor satu dalam UMNO, BN dan negara.

Semakin hari PM Najib dilihat mula mengorak langkah untuk menjaga kepentingan peribadi berbanding mendengar denyut nadi rakyat. Kami difahamkan oleh beberapa pihak yang PM Najib tidak lagi memperdulikan apa yang rakyat cuba sampaikan. Tindak tanduk yang PM Najib lakukan seolah-olah beliau takut yang jawatan beliau sebagai Presiden UMNO dirampas orang lain.

Kami tidak pasti apakah PM Najib sebenarnya takut pada bayang-bayang sendiri? Kami perhatikan setiap tindakan yang PM Najib buat seolah-olah terpaksa demi menjaga karier politik beliau berbanding menjaga kepentingan rakyat dan negara.

PM Najib mula dilihat mungkir janji ketika beliau membuat pengumuman calon BN dalam PRU13. Ramai dikalangan ahli UMNO seolah-olah memberontak apabila terma "winnable candidate" yang PM Najib gunakan hanyalah satu pembohongan yang besar. Pemilihan calon PRU13 sudah menampakkan bahawa PM Najib mahu jaga kedudukan karier politik beliau. Najib terpaksa menerima calon yang dibawa oleh menteri besar walaupun calon itu bukan pilihan hati rakyat. PM Najib tahu yang menteri besar boleh bantu beliau untuk melindungi jawatan presiden UMNO.

Sekarang ini, tengah menjadi isu hangat berhubung perlantikan orang kanan PM Najib. PM Najib perlu sedar bahawa dalam dunia sekarang bukan sahaja wakil rakyat yang perlu "winnable candidate" tetapi orang keliling juga mesti digemari rakyat.

"Dah kalah kalah lah". Apakah PM Najib tidak serius dalam membuat analisa tentang keputusan PRU13? Kenapa masih perlu diambil calon yang kalah sebagai orang kanan kepada PM Najib? Rakyat dah tolak si polan A, kenapa perlu si polan A bertugas di sebelah PM Najib? atau PM Najib mahu rakyat sendiri yang tolak beliau dalam PRU14?

Kalau inilah sikap PM Najib, ramai akan hilang hormat kepada beliau. Pandai cakap tapi tidak serupa bikin. "Saya sanggup hilang kawan daripada hilang negara", inilah yang PM Najib pernah ulang beberapa kali dihadapan rakyat samada ahli UMNO atau orang kebanyakkan. Tapi ayat itu hanyalah susunan kata-kata untuk meraih undi sebelum PRU13.

Sekarang ayat PM Najib mungkin sudah bertukar "Saya kena jaga kawan untuk kawan bantu saya kekal sebagai PM". 

Memang pandai PM Najib berlakon. Walaupun tidak sehebat Anwar Ibrahim lakonan PM Najib, tapi ianya sudah mampu untuk kekalkan PM Najib sebagai PERDANA MENTERI MALAYSIA.

Kepada blogger, facebooker, pejuang tidak didendang, sekarang baru kamu tahu dimana tempat kamu yang sebenar di mata PM Najib. Apakah maruah perjuangan kamu hanya cukup dibalas dengan kambing bakar dan air limau. Apakah dengan dapat bergambar di sebelah PM Najib, kamu sudah merasakan bahawa perjuangan kamu telah pun dibalas?

Maaf PM Najib. Kami menulis hasil dari pendengaran kami di akar umbi. Akar umbi yang banyak membantu BN pada PRU13. Sudah pasti akar umbi mahukan Transformasi Politik ini benar-benar berlaku. Jangan hanya reti bercakap soal transformasi tetapi tindakan masih lagi pada takok lama. 


1 comment:

  1. Lidah tidak bertulang. Manis mulut bagai menanam tebu dibibir. Inilah lumrah seorang ahli politik. Asalkan dapat sokongan rakyat. Didepan cantik dibelakang mcm babi perangai.

    ReplyDelete

Sebarang komen yang ditinggalkan adalah di bawah tangungjawab anda sendiri. Admin tidak akan bertanggungjawab. Terima kasih.